Dette innebærer at avfallsprodusenten må fylle ut et elektronisk deklarasjonsskjema (www.avfallsdeklarering.no) ved levering til kommune eller privat avfallsaktør.
Det er flere hensikter med dette:
- Avfallsprodusenten får kvittering for at avfallet er levert
- Skjemaet inneholder opplysninger som er nødvendig for en sikker håndtering av avfallet
- Deklarasjonsskjemaet kan brukes som transportdokument for farlig avfall
- Myndigheter og andre aktører får statistikk over innleverte mengder farlig avfall.
Hvor kan jeg få tak i deklarasjonsskjema for farlig avfall?
Bruk av papirskjemaer faller bort 01.05.2016. Det elektroniske skjemaet inneholder samme informasjon som papirversjonen.
Hvordan skal det farlig avfallet merkes?
Det er særlig viktig at beholderne/ emballasjen som det farlige avfallet innleveres i, er merket med det samme deklarasjonsnummeret som på deklarasjonsskjemaet. En kopi av skjema skal alltid følge leveransen.
Slik kommer du i gang med elektronisk deklarering:
- Daglig leder logger seg inn i Altinn og delegere Altinn-rollen Energi, miljø og klima til den personen i virksomheten som skal ha rollen som administrator.
- Administrator må registrere opplysninger om virksomheten i administrasjonsmodulen i Avfallsdeklarering.no, bl.a:
- opprette bedriftsprofil
- opprette sluttbrukere, de som skal deklarere eller motta deklarasjoner ev. opprette fullmakter
- Sluttbruker får brukernavn og passord tilsendt på e-post, og kan deretter logge seg direkte inn i Avfallsdeklarering.no for å deklarere eller motta deklarasjoner.
Last ned SRG brosjyre Kom i gang med elektronisk deklarering.
For mer utfyllende informasjon se vår PowerPoint presentasjon.
Detaljert veiledning finnes via link til Miljødirektoratet på www.avfallsdeklarering.no